Vem är Nalle och varför berättar jag om hur det är att skriva en bok och ge ut i egen regi?

För att ge lite tyngd bakom mina ord och lite perspektiv så kan jag berätta att jag lyckats väldigt bra med min debutbok. Den har sålt väldigt bra; 4 exemplar, mamma har köpt två. 🙂

Även om ovan inte är riktigt sant, jag har sålt lite fler exemplar än så. Mitt initiala mål är att sälja hundra böcker och jag är en bit på vägen!

Förberedelser

Skissa upp din idé från början till slut med stora viktiga händelser där emellan.

Att sätta sig ner och planlöst skriva för att du har en bra idé kan göra att du fastnar under resans gång för att du inte längre vet hur du ska fortsätta.

Använd Excel för att skapa din tidslinje, första händelsen överst, sista händelsen nederst.

Du kan då fylla på med tankar och idéer i sidled och enkelt lägga till fler rader/flytta om ordning på rader allt eftersom din historia tar form.

Glöm inte detaljerna! Även om du skissar upp en stor skelett struktur, så är det viktigt att lägga till detaljerna allt eftersom de kommer till dig.

Förväntningar

När du skriver din debutbok kommer du säkerligen känna en stor stolthet över vad du åstadkommit. Det ska du göra! Njut av att du har nått ditt mål!

Det är kanske första steget på en resa. Du kan använda dig av dina erfarenheter från första boken och utveckla dig mer när du skriver andra boken.

För att vara ärlig. Min första bok är ingen bestseller eller nobelprismaterial. Men det är en milstolpe i mitt liv. Det är min första bok. Nu har jag blicken inställd på nästa. Och nästa. Och nästa, med ambitionen att bli bättre och bättre för varje bok.

Det är få debutböcker som har blivit bestsellers eller fått Nobelpriset.

Skriv

Skapa en rutin att skriva lite varje dag. Samla tankarna inför varje skrivstund. Fokusera på dagens skrivportion.

Det tar tid att skriva och låt det ta tid att skriva!

Min debutbok tog nio månader att skriva, största delen av tiden gick åt till att tänka och fundera och överväga hur olika scenarion skulle passa bäst ihop med det som redan var skrivet och de händelserna som skulle komma sen.

Av 100 skrivtimmar skrevs det ca 25-30 timmar aktivt. Den andra delen av tiden var funderingar framför tangentbordet.

Utöver det fanns historien i tankarna under övriga delar av dagen.

Backup

När du går in i skrivprojektet investerar du massor av tid, energi och engagemang så är det jätteviktigt att ta regelbunden backup på ditt material.

Skapa rutin för hur du gör backup, se till att du har den senaste och mest aktuella filen på mer än ett ställe, kanske i din mailbox om du har exempelvis gmail eller hotmail. På så vis ligger ju inte materialet bara på din egen dator. Se till att spara filen på flera olika ställen.

Var lite paranoid, vad händer om du är nästan färdig med din bok (kanske ett års arbete) och ditt hem skulle förstöras i en brand? Hur ser du till att allt ditt arbete finns kvar då?

Efterarbete

Korrekturläsning – skriv ut på papper och läs igenom det själv med pennan i högsta hugg. Utför sedan korrigeringarna, låt någon annan/några andra göra det samma. Låt korrekturläsningen ta tid så att alla fel hittas innan tryck. Tjänsten kan köpas på flera ställen.

Skapa tryckfilen – tryckeriet behöver en fil i rätt format för att kunna trycka det. En del tryckerier erbjuder en mall på hur filen ska se ut.

Fram och baksida – skapa tryckfil för fram och baksida. Tryckeriet tillhandahåller oftast information om format, storlek och upplösning.

Tänk på att framsidan ska vara till vänster, bokryggen i mitten och baksidan till höger.

De finns tjänster som både kan skapa tryckfilen och som kan skapa omslaget om du är villig att betala en slant (eller är grafiskt handikappad som jag är).

Jag själv har använt mig av Vulkan förlag och de har varit mycket behjälpliga med information om hur allt ska vara när det gäller skapandet av tryckfiler för inlagan (innehållet i boken) och omslaget. Vulkan jobbar med Print-On-Demand, vilket innebär att det inte finns någon stor tryckt upplaga, utan boken trycks när någon beställer den.

Marknadsföring

Glöm inte fixa en hemsida eller en blogg!

Jag har haft lite olika strategier.

Skicka ett exemplar av boken tillsammans med ett brev till alla stora tidningars kulturavdelningar, även lokala tidningar.
Det var inte en lyckad strategi än så länge.

Jag har letat efter forumtrådar med bokrekommendationer för att droppa in namnet på min egen bok.
Oklar impact.

Proklamera ut till vänner, bekanta, grannar, kollegor (nya och gamla) och släktingar via sociala media och personlig kontakt.
Det har genererat en del försäljning.

Be alla i omgivningen att gå in på sitt lokala bibliotek för att låna boken, minst ett bibliotek (Malmö) har köpt in boken så att den finns där för utlåning.

Kontakta mig gärna om du har frågor eller funderingar, så kanske jag kan dela med mig av fler tips!