Efter en tids ostabilt blodsocker blev det idag en omstart.

Min medicinering ser numera ut så här:

  • Victoza, spruta, tas varje kväll. Victoza är ett hormon som saktar ner kroppens upptagningsförmåga av mat, som i sin tur påverkar och sänker blodsockernivån.
  • Novorapid, spruta, tas i samband med måltid vid behov.
  • Abasaglar, sprusa, tas varje kväll. Långtidsverkande insulin.

Även om jag haft sprutor som Victoza och Novorapid kombinerat med tabletter tidigare, så är detta en stor omställning för mig, eftersom dagliga injektioner av insulin kan leda till att jag får för lågt blodsocker.

För långt blodsocker kan i värsta fall leda till medvetslöshet, något min tidigare medicinering i princip inte har kunnat resultera i.

Även om godisgrisen i mig borde jubla över att ha en nästan legitim anledning att äta lite godis, så får det större konsekvenser och jag känner att jag måste göra ett omtag och göra stora förändringar. Rutiner och planering måste stöpas om och en hel rad med saker måste prioriteras om.

Att jag nu tar insulin innebär också att om mitt socker är lägre än 7 på kvällen, så måste det finnas utrymme att äta något mer innan läggdags. Det ställer ju en hel del krav på det övergripande intaget av mat tidigare under dagen. Den vanlig ”biverkning” av insulinbehandling är ju viktökning. Och om man då tänker att viktreducering är en typiskt bra sak för den som har diabetes så ger det mig en viss idé om att striktare koll på måltider och energiintag över dagen är ett måste. (Även om jag inte har några planer på att bli någon manisk dietföljare med nitisk koll.)

Fler förändringar som ligger i luften är att klämma in mer vardagsmotion och mer lågintensiv träning.

Tidigare i livet har jag tagit tidiga morgonpromenader innan frukost för viktminskning, vilket gav ett bra resultat, så planen borde vara att borsta av detta, åtminstone på vardagarna. Klocka kanske får ringa 04.15 istället för 05.15 för att hinna med en morgonpromenad innan väckning av övriga familjen och de vanliga morgonrutinerna får följa…

Sen tänker jag fler och mycket mindre mål mat, regelbundet. 6, 9, 12, 15 och 18 (+ ett eventuellt extra kvällsmål om sockret är lägre än 7.) Alltså måste jag räkna med sex mål mat om dagen, men behöver kanske bara nyttja fem.

Jag har ett ganska stillasittande jobb, där kan jag göra enkla förbättringar som att stå upp och jobba en del av dagen.

Mitt stillasittande gör ju också att mitt energibehov kanske inte är så stort. Vid sökning på nätet så hittar jag att ett genomsnittligt energi intag för mig som man ligger mellan 2200-2500 kcal per dag, något till och med så högt som 3150 kcal. Men jag tänker ändå att totala intaget bör ligga mellan 2200 och 2500 kcal. Kan ju lugnt konstatera efter mer sökande på det stora nätet att det kan bli väldigt mycket mat (riktig mat, inte ”onyttigheter”) att fördela över en dag, så det gäller nog att försöka planera det relativt bra och sätta rutiner, så att jag slipper räkna varje dag (för då vet jag att jag kommer att tröttna efter ett tag).

Rutin, planering, fokus, motion och motivation.

Ja, det är här jag står nu. Inför ännu ett omtag som får bli ytterligare livsstilsförändringar. Det är inget som är betungande, bara okänt och mycket att ta in just nu. Jag gillar ju livet och att leva och har planer på att göra det under väldigt lång tid framöver också. Så jag har egentligen inget val, men känner ändå inte att jag behöver göra detta av tvång, utan av livslust.