Jag har sedan sommaren 2015 kört bil till och från jobbet, en resa på ca 6 mil tur/retur varje dag.

Hösten 2015 införskaffades en styck ny bil med fokus på flera områden:

  • Lågt CO2 utsläpp
  • 5 stjärnor i krocktester
  • Hög insittning
  • Standarddäck

Valet föll på en Peugeot 2008 med den lilla motorn.

Sedan dess har jag haft en snittförbrukning på 0,67 L / mil och varit jättenöjd med det.

Tills….

…jag lyssnade på en föreläsning med Sören Andersson som berättade att det inte står så värst bra till med vår kära planet och att det där med CO2-utsläppen gör saken radikalt sämre, och det väldigt snabbt…

En sak jag snappade upp var att om vi sänker hasigheten med 20 km / h så sparar vi ca 20% bränsle (källa: Wikipedia) och det tog jag fasta på redan på vägen hem.

Sedan dess har jag kört max 90 km/h på motorvägen och lyckats sänka min bensinförbrukning till ca 0,57 L / mil*. Alltså en hel deciliter per mil. Det är mer än en halvliter varje dag med min körning.

Detta innebär en tidsökning med ca 3 minuter enkel resa, eller knappa 6 minuter per dag. Den ökade tiden ger en bensinbesparing på nästan 250 liter bensin (beräknat på en årlig körning på ca 2500 mil) vilket i sin tur motsvarar ungefär 570 kg CO2**. Mer än ett halvt ton utsläpp som jag inte gör genom att sänka min hastighet till 90 km / h på motorvägen!

Så enkelt att göra en så stor besparing för miljön (och min plånbok vinner på det också!)…

…men när det hela kommer till kritan så känner jag att jag inte längre vill ta bilen till jobbet. Det blir tåg istället, med enstaka dagar med bilkörning för att få ihop vardagspusslet….

…då blir ”besparingen” ca 3 ton / år istället… mycket bättre! 🙂

 

 

 

*andras ökade bensinförbrukning för att de behöver bromsa in bakom mig och sedan gasa på vid omkörning ej inräknad.

**hittade lite olika siffor på nätet om hur mycket CO2 en liter bensin genererar, räknade med 2,28 som var den lägsta siffran.